HOME

学生・保護者の皆様へ

このページでは新型コロナウイルスへの対応をまとめております。
また、学生の皆さんは、(学生用)新型コロナウイルス感染拡大に伴う「よくある質問」を掲載していますので、お問い合わせの前にこちらをお読みください。
なお、オンライン授業の受講環境の整備について「ご自宅でのオンライン授業の受講環境の整備に関するご理解・ご協力のお願い(保護者の方へ)」をご確認ください。
※教員向けの授業対応等のお知らせについては、MUSCATの「大学からのお知らせ」にて順次ご案内しております。

To all students and parents, guardians

On this page, you can check the updated information.
We have posted a “Q&A” with frequently asked questions regarding about the spread of the new coronavirus infection (for students). If you have any questions, please read this before contacting us.
Please refer to the “Request for understanding and cooperation regarding preparation of environment for taking online classes at home".
 
*(Faculty members) Please refer to MUSCAT "Announcements from the University(大学からのお知らせ)" for more information.


※ご覧になりたい内容をクリックしてください。
Click the content you want to see
日本語

【キャンパス入構】

7/1(水)よりキャンパス入構を自粛とします。不要不急のキャンパス内立ち入りは控えてください。

【事務取扱】

7/1(水)より原則メールでの対応を継続しつつ、10:00~15:00の間で電話・窓口での対応を再開します。ただし、窓口・電話対応の職員数を制限しておりますので、まずはメールでお問い合わせください。なお、窓口については事前予約制とさせていただきます。詳しくはこちらをご確認ください。

【授業】

オンライン授業による学修期間を、後期(3・4 学期)まで延⻑し、感染防⽌策の徹底を貫く⽅針となりました。
なお、学内での実験・実習・実技などの諸活動や学外での実習等の諸活動に関して、その実施が必要不可⽋であり、
感染防⽌策を講じたうえで実施が可能であると判断した場合には、個別に連絡のうえ実施いたします。

<後期(3・4学期)の授業対応について>
大学HP「【重要】後期(3・4 学期)の学修(オンライン授業の延⻑)について」に詳細を掲示しています。

【オンライン授業】

オンライン授業の受講方法やツールの使用方法等については以下をご確認ください。
(GoogleClassroom、GoogleHangouts Meet、Zoomなど)
 
(1)授業の内容について
科目担当教員に確認してください。
 
(2)ツールの使い方について
武蔵野大学オンライン授業の受講ガイドをご確認ください。
大学から発行されたGoogleアカウントでログインしてから開いてください
 
②ご不明な点はMUSICヘルプデスクにお問い合わせください。
TEL:042-468-3503
Email:m_helpd@musashino-u.ac.jp
 
※MUSICとは、Musashino University Smart Intelligence Centerの略称で、本学における情報・メディア教育の推進を図ることを目的とした組織です。

【図書館】

一部のサービスを再開します。詳細については、図書館サイトをご覧ください。

また、休館中でも使えるオンライン資料のページをご覧ください。

【マルチメディア教室(PCルーム)】

マルチメディア教室(PCルーム)は、オンライン学修環境が不十分な学生に限定し、入退室管理と感染防止対策を徹底して、三密を避ける対策を図りつつ、事前予約制でご案内しております。

【食堂】

人数制限を設け、座席の間隔を空けての使用を許可します。飲食中は極力話さないようにしてください。

【学生ホール】

使用を禁止します。

【自習室】

使用を禁止します。

【証明書】

一部の証明書の発行については5月7日より受付を再開しています。また、新型コロナウイルス感染防止対策の一部緩和に伴い、6月1日から証明書自動発行機の稼働を再開いたします。証明書が必要な方は下記URLをご確認ください。

https://www.musashino-u.ac.jp/student-life/application/certificate/

なお、発行機を利用する場合は、付近での三密を避け、証明書発行後は速やかに帰宅してください。

●証明書自動発行機について
・設置場所:有明キャンパス1号館1階
      武蔵野キャンパス6号館1階
・稼働時間:8:45~18:30(月~土曜日)
※発行機の利用には学生証が必要です。必ず持参してください。

【奨学金】

日本学生支援機構 貸与奨学金及び高等教育修学支援新制度の春の定期採用は締め切りました。
学内奨学金については、募集時期が決定次第、MUSCATでご案内いたします。
「学びの継続」のための『学生支援緊急給付金』(2次募集)については、7/7付のMUSCAT掲示をご確認ください。申請書類の提出締切は、7/15(水)必着です。(本制度の申請は締切ました。 7/16更新)

【課外活動】

課外活動の原則禁止期間を9月20日(日)まで延長します。活動再開については改めてお知らせいたします。

【進路支援】

キャリアアドバイザー面談、就職講座、企業説明会などをオンラインで実施しています。また、学校推薦書の発行は予約制で実施をしています。いずれもMUSCATで随時最新情報をご案内しています。

【海外渡航・渡日】

日本に帰国・入国後14日間は自宅等での経過観察期間として体調と体温を記録してください。入念に体調の観察を行うとともに、やむを得ない場合以外は自宅に滞在し、他人との接触を避けて自宅で過ごしてください。
大学HP「【更新】新型コロナウイルスの感染拡大に伴う、注意喚起および方針について(在学生・教職員向け)」に詳細を掲示しています。

【留学プログラム】

全ての国への派遣、新規受入れを中止しています。

【その他】

有明キャンパス1号館イングリッシュスペース(3階)・アジアスペース(5階)、武蔵野キャンパス1号館1階国際交流スペースは当面の間閉室します。
なお、CLSは7月31日(金)まで閉室します。
English

[About entering the campus]

Campus entry shall be voluntarily refrained from Wednesday, July 1. Please refrain from making non-essential and non-urgent visits to campus.

[Office hours]

Phone and office counter services will be resumed from Wednesday, July 1 between 10:00 a.m. to 3:00 p.m. while continuing to use email as a general rule. However, the number of staff members available at the office or who can take phone calls is limited; therefore, please contact by email first. Note that you will need to make an appointment in advance if you wish to visit the office. Please read the following for more details (https://www.musashino-u.ac.jp/feature/inquiry_202007.html)

[How to attend class]


[Online classes]

Please check how to take online classes and use the following tools.
(GoogleClassroom、GoogleHangouts Meet、Zoom, others)
 
(1) Class contents
Please ask the faculty member in charge of the subject.
(2) How to use each tools
① Please check online Classes Manual.
(URL:https://sites.google.com/musashino-u.ac.jp/music-ictguide
※only in Japanese
Login with your login ID and password issued by Musashino University.
②  Please ask MUSIC helpdesk if you have any trouble.
http://mubs.jp/pc-support/
TEL:042-468-3503
Email:m_helpd@musashino-u.ac.jp
※MUSIC means Musashino University Smart Intelligence Center which aims to promote information and media education.

[Library]

Musashino University Library will restart some services. For more details, visit Library's website.

URL for online resources: http://mulibrary.hatenablog.jp/entry/off-campus-access-online-resources-eng
 

[Multimedia Classroom (PC Room)]

Multimedia Room (PC Room) will be limited to students who do not have a sufficient environment to study online and introduced by reservation only, while ensuring room access control and infection prevention measures as well as taking measures to avoid Three Cs to prevent infection.

[Cafeteria]

Use of the cafeteria will be permitted by limiting the number of people and distancing the seats. As much as possible, please refrain from talking while eating and drinking.

[Student Hall]

The use of the Student Hall will be prohibited.

[study room]

The use of Study Rooms will be prohibited.

[Certificate]

A part of operation for issueing and shipping certification will be resumed from May 7th,though the campus off-limits period has been extended until May 31. If you need a certificate, please read the PDF below carefully before applying.
You can get information about the application procedure, and the required documents
 
Issuing certificates during campus off-limits.pdf
Application Form for Certificate Issuance (for current students).pdf
※Please download, print, and fill out the form.
 
Please use the following file for explanations to those responsible for each company or organization that is requesting a certificate.
 
Suspension of Certificate Issuance (for Companies and Organizations).pdf
The vending machine isn't available because of a declaration of emergency.

[Scholarship]

Spring registration for Japan Student Service Organization's scholarship loan and Financial Support System for Higher Education was closed.  
Regarding Musashino University' scholarship, we will inform you via MUSCAT when the registration schedule is fixed.
Regarding Emergency Student Support Handout for Continuing Studies (2nd registration), please refer to the notice on MUSCAT posted on July 7.   Application forms and other related documents must reach us no later than Wednesday, July 15.

[Extracurricular Activities]

As a general rule, all extracurricular activities will be prohibited, extending to Sunday, September 20th. The resumption of activities will be announced at a later date.

[Career Support]

Meetings with career advisors, employment seminars, company briefings are conducted online. In addition, school recommendations will be issued with an advanced appointment. You will see new announcements updated periodically on MUSCAT for each event.

[Scheduled Date of  Coming to Japan]

Please record your physical symptoms and temperature twice a day for 14 days after returning or entering Japan. Please check your physical condition carefully and stay at home unless you have something urgent matter to avoid contact with others.
 
If you are currently outside of Japan and have any trouble to enter Japan, please contact International Relations Office via email.
kokusai@musashino-u.ac.jp

[Study Abroad Program]

Sending our students to all countries and accepting new international students are suspended.

[Others]

English space and Asia space of Ariake campus, International communication space of Musashino campus, will be closed until further notice. 
And CLS is also close until July 31st.

大学案内
入試情報
教育
学部
大学院(研究科)
研究科(一覧)
研究
研究所・研究室・センター
学生生活・就職

大学案内

入試情報

教育