HOME

学生・保護者の皆様へ

このページでは新型コロナウイルスへの対応をまとめております。

 
後期の授業については、「【重要】令和2年度後期の授業について」をご確認ください。また、入構する際には「一部対面授業開始に伴う新型コロナウイルス感染症拡大防止対策について」をご確認ください。なお、学生の皆さんは、(学生用)新型コロナウイルス感染拡大に伴う「よくある質問」を掲載していますので、お問い合わせの前にこちらをお読みください。新型コロナウイルス関連のお知らせについては、「新型コロナウイルス関連ピックアップ一覧」をご確認ください。

※教員向けの授業対応等のお知らせについては、MUSCATの「大学からのお知らせ」にて順次ご案内しております。
To all students and parents, guardians

To all students and parents, guardians

On this page, you can check the updated information.
To all students and parents, guardians
On this page, you can check the updated information.
We'd like you to refer to here regarding classes for the Fall(Autumn) semester.
And also, when you come to campus, please read here.
We have posted a “Q&A” with frequently asked questions regarding about the spread of the new coronavirus infection (for students). If you have any questions, please read this before contacting us.
Please consult the following URL for the related info of Novel Coronavirus (COVID-19).
*(Faculty members) Please refer to MUSCAT "Announcements from the University(大学からのお知らせ)" for more information.

※ご覧になりたい内容をクリックしてください。
Click the content you want to see
新型コロナウイルスの対応まとめ(日本語)

【キャンパス入構】

入構自粛。一部授業、研究活動、図書館・PCルーム・証明書自動発行機の利用等は可とします。入構にあたっては「一部対面授業開始に伴う新型コロナウイルス感染症拡大防止対策について」をご確認ください。

【事務取扱】

平日10:00~15:00の間で電話・窓口での対応を行っています。ただし、窓口・電話対応の職員数を制限しており、窓口での対応については原則、事前予約制となっておりますので、まずはメールでお問い合わせください。

【授業】

一部対面授業を再開します。「【重要】令和2年度後期の授業について」をご確認ください。

【オンライン授業】

オンライン授業の受講方法やツールの使用方法等については以下をご確認ください。
(GoogleClassroom、Google Meet、Zoomなど)
 
(1)授業の内容について
科目担当教員に確認してください。
 
(2)ツールの使い方について
武蔵野大学オンライン授業の受講ガイドをご確認ください。
大学から発行されたGoogleアカウントでログインしてから開いてください
 
②ご不明な点はMUSICヘルプデスクにお問い合わせください。
TEL:042-468-3503
Email:m_helpd@musashino-u.ac.jp
 
※MUSICとは、Musashino University Smart Intelligence Centerの略称で、本学における情報・メディア教育の推進を図ることを目的とした組織です。

【図書館】

一部のサービスを再開します。詳細については、図書館サイトをご覧ください。

また、休館中でも使えるオンライン資料のページをご覧ください。

【マルチメディア教室(PCルーム)】

マルチメディア教室(PCルーム)は、オンライン学修環境が不十分な学生に限定し、入退室管理と感染防止対策を徹底して、三密を避ける対策を図りつつ、事前予約制でご案内しております。

【食堂】

人数制限を設け、座席の間隔を空けての使用を許可します。飲食中は極力話さないようにしてください。
なお、当面の期間、食堂の営業は休止とさせていただきます。

【学生ホール】

武蔵野キャンパスは人数制限の上、9/21(月)より使用可能です。有明キャンパスは使用禁止です。

【自習室】

使用を禁止します。

【学生健康診断】

学内で実施する学生健康診断は、令和2年10月に対象者を限定して実施します。

対象となる学生は、以下のとおりです。
1.令和2年度新入生(学部、大学院、専攻科の新入生。学籍が「20」から始まる学生。)
2.令和2年度の卒業年次学部生
3.薬学部薬学科4年生(実習で必須となるため)

日時などの詳細は、対象学生に9月24日付MUSCAT「大学からのお知らせ」で通知しています。

今回対象外となる学生については、10月中にWEB問診を行います(別途MUSCATでお知らせします)。学内での健診については、今後の感染状況をみながら、年度内の実施を改めて検討します。

【健診に関する問い合わせ】
武蔵野大学保健室
メール (両キャンパス共通) kenshin@musashino-u.ac.jp

【証明書】

一部の証明書の発行については5月7日より受付を再開しています。また、新型コロナウイルス感染防止対策の一部緩和に伴い、6月1日から証明書自動発行機の稼働を再開いたします。証明書が必要な方は下記URLをご確認ください。

https://www.musashino-u.ac.jp/student-life/application/certificate/

なお、発行機を利用する場合は、付近での三密を避け、証明書発行後は速やかに帰宅してください。

●証明書自動発行機について
・設置場所:有明キャンパス1号館1階
      武蔵野キャンパス6号館1階
・稼働時間:8:45~18:30(月~土曜日)
※発行機の利用には学生証が必要です。必ず持参してください。

【奨学金】


詳細を下記日付のMUSCATでご案内しておりますので、ご確認のうえ手続きください。

  • 日本学生支援機構 貸与奨学金及び高等教育修学支援新制度の二次募集
掲載日9/8「 「高等教育の修学支援新制度(減免・給付奨学金)」および「日本学生支援機構 第二種奨学金」二次募集について」

  • 学内奨学金
掲載日9/28「令和2年度 学内奨学金の募集について」

  • 後援会奨学金(家計急変者対象)
掲載日9/28「令和2年度 武蔵野大学後援会奨学金の募集について」

【課外活動】

課外活動の原則禁止期間を後期も延長します。
一部の特定活動については、規模や内容を制限した上で活動を認める場合があります。

【進路支援】

キャリアアドバイザー面談、就職講座、企業説明会などをオンラインで実施しています。また、学校推薦書の発行は予約制で実施をしています。いずれもMUSCATで随時最新情報をご案内しています。

【海外渡航・渡日】

日本に帰国・入国後14日間は自宅等での経過観察期間として体調と体温を記録してください。入念に体調の観察を行うとともに、やむを得ない場合以外は自宅に滞在し、他人との接触を避けて自宅で過ごしてください。
大学HP「【更新】新型コロナウイルスの感染拡大に伴う、注意喚起および方針について(在学生・教職員向け)」に詳細を掲示しています。

【留学プログラム】

全ての国への派遣、新規受入れを中止しています。

【その他】

以下の施設は当面の間、閉室します。
有明キャンパス :イングリッシュスペース(1号館3階)・アジアスペース(1号館5階)、CLS (2号館1階)
武蔵野キャンパス:国際交流スペース(1号館1階)、CLS(5号館1、2階)
※国際交流スペースは平日の昼休みのみ窓口を開きます。座席等の利用はできません。
University Response to Novel Coronavirus(COVID-19) (English)

[About entering the campus]

Please Do Not come to campus unless it is absolutely necessary for you to come.
You can come to campus for attendance to part of classes, research activities, the use of library, Multimedia Room (PC Room) or vending machine for certifications. when you come to campus, please read here.

[Office hours]

Phone and office counter services are open Monday thru Friday between 10:00 a.m. to 3:00 p.m. while continuing to use email as a general rule. However, the number of staff members available at the office or who can take phone calls is limited , and also pre-booking system is set up at office counter services; therefore, please contact by email first.

[How to attend class]

Some classes in classrooms will be resumed. Please refer to here.

[Online classes]

Please check how to take online classes and use the following tools.
(GoogleClassroom、Google Meet、Zoom, others)
 
(1) Class contents
Please ask the faculty member in charge of the subject.
(2) How to use each tools
① Please check online Classes Manual.
(URL:https://sites.google.com/musashino-u.ac.jp/music-ictguide
※only in Japanese
Login with your login ID and password issued by Musashino University.
②  Please ask MUSIC helpdesk if you have any trouble.
http://mubs.jp/pc-support/
TEL:042-468-3503
Email:m_helpd@musashino-u.ac.jp
※MUSIC means Musashino University Smart Intelligence Center which aims to promote information and media education.

[Library]

Musashino University Library will restart some services. For more details, visit Library's website.

URL for online resources: http://mulibrary.hatenablog.jp/entry/off-campus-access-online-resources-eng
 

[Multimedia Classroom (PC Room)]

Multimedia Room (PC Room) will be limited to students who do not have a sufficient environment to study online and introduced by reservation only, while ensuring room access control and infection prevention measures as well as taking measures to avoid Three Cs to prevent infection.

[Cafeteria]

Use of the cafeteria will be permitted by limiting the number of people and distancing the seats. As much as possible, please refrain from talking while eating and drinking.
The cafeteria will be closed for a while.

[Student Hall]

The Musashino Campus will be available from 9/21 (Monday) with a  limited number of students.
Ariake Campus is not available.

[study room]

The use of Study Rooms will be prohibited.

[AY2020 Annual Health Checks]

As we are taking preventive measures against Covid-19, the first and the fourth year students are eligible for taking Health Checks on campus in October 2020.

For the second and the third year students, only an online questionnaire will be conducted this time. Updated information will be posted on MUSCAT.

For the first year students, including students who entered in Autumn 2020, and the fourth year students, please refer to the MUSCAT dated October 6 for the detail.

Health Center

[Certificate]

A part of operation for issueing and shipping certification will be resumed from May 7th,though the campus off-limits period has been extended until May 31. If you need a certificate, please read the PDF below carefully before applying.
You can get information about the application procedure, and the required documents
 
Issuing certificates during campus off-limits.pdf
Application Form for Certificate Issuance (for current students).pdf
※Please download, print, and fill out the form.
 
Please use the following file for explanations to those responsible for each company or organization that is requesting a certificate.
 
Suspension of Certificate Issuance (for Companies and Organizations).pdf
The vending machine isn't available because of a declaration of emergency.

[Scholarship]

Please see the notices on MUSCAT for details.

  • Second Registration of Japan Student Support Association (JASSO) Scholarship loans and the New Higher Education Financial Support System
Posted on Sep. 28:「高等教育の修学支援新制度(減免・給付奨学金)」および「日本学生支援機構 第二種奨学金」二次募集について」

  • Musashino University Scholarships
Posted on September 28: 2020 Musashino University Scholarships

  • Koenkai (support group) Scholarship (sudden changes in household finances)
Posted on Sep. 28:「令和2年度 武蔵野大学後援会奨学金の募集について」

[Extracurricular Activities]

The period of prohibition of extracurricular activities will be extended to the latter half of the year.
 Some specific activities may be allowed with restrictions on the size and content.

[Career Support]

Meetings with career advisors, employment seminars, company briefings are conducted online. In addition, school recommendations will be issued with an advanced appointment. You will see new announcements updated periodically on MUSCAT for each event.

[Scheduled Date of  Coming to Japan]

Please record your physical symptoms and temperature twice a day for 14 days after returning or entering Japan. Please check your physical condition carefully and stay at home unless you have something urgent matter to avoid contact with others.
 
If you are currently outside of Japan and have any trouble to enter Japan, please contact International Relations Office via email.
kokusai@musashino-u.ac.jp

[Study Abroad Program]

Sending our students to all countries and accepting new international students are suspended.

[Others]

The following facilities will be closed until further notice.
Ariake campus :  English space (Bldg No.1, 3rd floor), Asia space( Bldg No.1, 5th floor)、 CLS(Bldg No.2, 1st floor)
Musashino campus : International communication space(Bldg No.1, 1st floor)、CLS(Bldg No.5 , 2nd floor)
*The international exchange space is only available at weekday lunchtime. No seats available.

大学案内
入試情報
教育
学部
大学院(研究科)
研究科(一覧)
研究
研究所・研究室・センター
学生生活・就職

大学案内

入試情報

教育