HOME学生生活・就職キャンパスライフよくある質問

新型コロナウイルス感染拡大に伴う「よくある質問」

学生・保護者の皆さんへ

令和3年度は感染防止対策を講じながら対面授業を実施いたします。学生生活を送るうえで以下のQ&Aをご参照ください。
なお、Q&Aについては、随時更新していきます。

<Q&A>

日本語

問合せ関連について

Q.問合せ先がわかりません。どうすれば良いでしょうか?
A.武蔵野大学ホームページ内に対象・内容別の問合せ先を記載しております。そちらをご確認ください。

学生生活関連について

Q.新型コロナウィルスの感染が判明した。もしくは感染した可能性があります。どうすれば良いでしょうか?
A.所属キャンパスの保健室へ連絡してください。
 メールアドレス 保健室(両キャンパス共通):kenko@musashino-u.ac.jp
 電話番号(平日8時45分~17時)
 有明キャンパス保健室 :03-5530-7342
 武蔵野キャンパス保健室:042-468-3234 
 なお、土日・夜間に緊急の御用件がある場合は以下の番号までご連絡ください。
 有明キャンパス管理センター:03-5530-7724  武蔵野キャンパス門衛所:042-468-3171
Q.引っ越したので、住所を変更したいです。
(携帯番号を変更したので、登録変更したいです。)
A.8/24付でMUSCATのお知らせ 【重要】学籍内容(住所・電話番号等)変更手続きについて」でご案内しております。ご確認のうえ、手続きください。
Q.奨学金の申請書類について、不明な点があり、問合せたいです。
A.下記アドレスまでお問合せください。
メール本文に学籍番号、氏名、奨学金名、何について知りたいか(書類名があれば、その名称のどの箇所か等)を詳しく記載してください。不明な場合は、写真添付等も可です。
奨学金問合せアドレス:shogaku@musashino-u.ac.jp
Q.自転車通学の登録はいつからですか。
A.現在は駐輪登録を行っていません。
自転車での通学の場合、以下の指定された駐輪場を必ず利用してください。指定された駐輪場以外の駐輪場は利用できません。あわせて、車やバイクでの通学は禁止されています。(学生が個人的に大学近隣に駐車場を借りた場合も含む)
※現在はキャンパス入構自粛期間のため、不要不急のキャンパス内立ち入りは控えてください。
 
<武蔵野キャンパス>
正門駐輪場・・・正門入って左の正門門衛所裏(800台収容)
北門駐輪場・・・北門入ってすぐ左のテニスコート脇(100台収容)
 
<有明キャンパス>
1号館裏駐輪場・・・1号館裏通用口入ってすぐ右 (300台収容:利用可能台数学生用200台)
 
<自転車通学にあたっての注意事項>
・東京都で自転車を利用する際は自転車損害賠償保険等への加入が義務付けられています。まだ加入していない場合は、ご自身でご確認の上、事前に必ず加入してください。
・交通ルールを順守し、安全な運転を心がけてください。
・駐輪場を利用する際は必ず施錠してください。二重施錠を推奨します。
・盗難、破損について大学では責任を負いかねます。ご自身での管理徹底をお願いします。
Q.教育ローンを利用したいです。どこから申し込めますか?
A.国や大学で提携している金融機関の制度はこちらを参照してください。
 

授業関連について

Q.授業や履修登録について確認したいのですが、どうすれば良いでしょうか?
A.履修案内をご確認ください。
 
Q.オンライン授業の受講の仕方、Google Classroomの使い方、Google Hangouts Meetの使い方、Zoomの使い方がわかりません。
A.①武蔵野大学オンライン授業の受講ガイドをご確認ください。
※ 大学から発行されたGoogleアカウントでログインしてください
 
②ご不明な点はMUSICヘルプデスクにお問い合わせください。
TEL  : 042-468-3503
Email :  m_helpd@musashino-u.ac.jp

就職関連について

Q.キャリアアドバイザー相談は、自宅からでも利用できますか?
A.現在感染防止のため、ご自宅からWEB会議ツール「Zoom」を用いての相談が可能です。ES添削や面接練習も可能です。相談時はマイクとWEBカメラが必要です。ノートパソコンには内蔵されていることが多いですが、デスクトップパソコンの場合、あらかじめ用意する必要がありますのでご注意ください。スマホ、電話での相談も選択肢としてあります。詳細はMUSCAT「就職・キャリア支援」の欄にある「求人NAVI・キャリアアドバイザー相談予約」をご覧ください。
Q.キャリアアドバイザー相談の申込は、自宅からでもできますか?
A.できます。MUSCATの「就職・キャリア支援」の欄にある「求人NAVI・キャリアアドバイザー相談予約」から予約画面に入っていただき、「個人(グループ)面談予約」をクリックすると予約ができます。
Q.就職活動に関する大学からの最新情報や、大学にきている求人などは、どこで確認することができますか?
A.就職活動に関する最新情報は、武蔵野大学専用の就活サイト「MUC」に掲載しています。MUSCATの「就職・キャリア支援」の欄にある「MU就活情報サイト」をクリックしてアクセスしてください。MUCへ入るID・パスワードは、MUSCATの「受信メッセージ検索」の「キーワード」に「MUC」と入力をすると、「【就活】MU就活情報サイト MUC(ムック)のご案内」がヒットしますので、そこで確認をしてください。
 
また、大学にきている求人は、「求人検索ナビ」から検索できます。
MUSCAT>就職・キャリア支援>求人NAVI・キャリアアドバイザー相談
求人NAVIのトップページの左上に「求人を検索する」ボタンから検索を始めてください。
Q.大学指定履歴書の購入について
A.大学指定履歴書は、各キャンパスのカレッジショップの他、株式会社エムユービジネスサポート(MUBS)のオンラインショップで購入が可能です。
 
(問合せ先)
 カレッジショップむさしの館 042-468-3406(月~金9:00~17:00)
 カレッジショップ有明館 03-5530-7717(月~金9:00~15:00)

留学生関連について

Q.在留カードの期限が近々切れるのですが、どのように対応すればよいですか?
A.在留資格が「留学」の在留カードを更新するには、自分で用意する書類のほかに、在留期間更新申請書の「所属機関等作成用1および2」と武蔵野大学の在学証明書(および、上級生は成績証明書)が必要です。
「所属機関等作成用」書類は、国際課が発行します。MUSCATに掲示したお知らせのとおり、申し込みをしてください。また、「在学証明書」「成績証明書」は6月1日以降、各キャンパスの証明書自動発行機で発行することができます。
English

Student Life

Q.  I am or may be infected with the novel coronavirus. What should I do?
A.Please inform the Health Center in campus you belong to.
Health Center (common email address)  : kenko@musashino-u.ac.jp
Tel number :  Ariake campus : 03-5530-7342
                      Musashino campus : 042-468-3234
 
Please call us at the following number if you are  in case of emergency.
Security Office at the Ariake Campus: 03-5530-7724 Gatehouse at the Musashino Campus: 042-468-3171
Q.  I moved and would like to change my registered address.
(I changed my cell phone number and would like to change my registered phone number.)
A. The procedure is explained in a message sent you through MUSCAT on August 24, "When you want to change your student information (such as address or phone number)." Please check the message and complete the procedure.
Q. I have a question about scholarship application documents and would like to make an inquiry.
A. Please contact the email address below.
Please write your student number, name, name of scholarship, and what you would like to know (if there is a document name, the name and section on that document, etc.) in detail in the body of the email. If you are not sure, you can attach photos or other documents.
Scholarship inquiry email address: shogaku@musashino-u.ac.jp
Q. When does registration for bicycle commuting begin?
A. We do not accept an application for registration at this moment.
 
You should park your bicycle in the following parking areas if you come to campus by bicycle.  You can park your bicycle only in the designated area.  Please be advised that you are not allowed to come to campus by motorbike or car (regardless if you rent a parking lot near the campus). 
*Self-restraint period still continues and we ask you to refrain from making non-essential and non-urgent visits to campus.
 
<Musashino Campus>
Main Gate Parking Area --- Left side of the main gate, behind the Gate House (800 lots)
North Gate Parking Area --- Right side of the North Gate, beside the tennis courts (100 lots)
 
<Ariake Campus>
Parking Area behind Building No. 1 --- Right side of the service door of Building No. 1 (300 lots in total, 200 lots for students)
 
<Notes>
-All bicycle riders must enroll in bicycle liability insurance in Tokyo.  If you have not enrolled yet, you must enroll before riding a bicycle to come to campus.
-You should be a safe rider and strictly obey traffic laws.  
-When you park your bicycle, you must lock the bicycle.  A double lock is recommended.
-The university will not take any responsibility for theft or damage. 
Q.  I would like to take out an educational loan. Where can I apply?
A. Please see the URL below for financial institution programs partnered with the Japanese government and universities.

Class

Q.   I would like information on classes and class registration. What should I do?
A.  Please click here.
Q.  I don't know how to attend online classes or how to use Google Classroom, Google Hangouts Meet or Zoom.
A.  ① Please check online Classes Manual.
※only in Japanese
Login with your login ID and password issued by Musashino University.
 
②  Please ask MUSIC helpdesk if you have any trouble.
http://mubs.jp/pc-support/
TEL:042-468-3503
Email:m_helpd@musashino-u.ac.jp
 
※MUSIC means Musashino University Smart Intelligence Center which aims to promote information and media education.

Recruit

Q. Can I consult a career advisor from my home?
A. To prevent infections, we are not currently providing face-to-face consultations. Please consult a carrier advisor from your home using the Zoom web meeting tool. Advisors will also correct your application forms and help you practice for job interviews. To receive a consultation, you will need a microphone and webcam. Please note that you must prepare them in advance when using a desktop PC, whereas many notebook PCs have a built-in microphone and webcam. You can also consult a career advisor with your smartphone or phone. For more information, please see the reservation screen on MUSCAT.
Q. Can I reserve a career advisor consultation from my home?
A. Yes. To make a reservation, open the reservation screen from Job offer navigation/career advisor consultation reservation in Job hunting and career support on MUSCAT, and click Reserve a personal (group) interview.
Q. Where can I check for job and internship offers for Musashino University students?
A. Job and internship offers are posted on MUC, the job-hunting website specially designed for Musashino University students. To access MUC, click MU job-hunting information website in Job hunting and career support on MUSCAT. You can check your MUC ID and password in the message titled "Re: Job hunting, MU job-hunting information website, MUC." This message can be found by entering MUC in Keyword in Received message search on MUSCAT.
Q. Where can I purchase the university designated resume?
A. You can purchase it on the internet or college shop in campus. please visit here.
Contact : カレッジショップむさしの館 042-468-3406(Mon-Fri 9a.m.-5p.m.) 
     カレッジショップ有明館 03-5530-7717(Mon-Fri 9a.m.-3p.m.) 

For Internationl Student

Q. My residence card will expire soon. How should I obtain the organization member certificate from the International Relations Office that I need for the residence card renewal procedure?
A. To renew your residence card as an international student, you need a application form issued by International Relations Office, and the Certificate of Enrollment (, and the Transcript of Scholastic Record only for over 2nd year students). Regarding applying for those document and certificates, please refer to the information posted on MUSCAT.
It would be availabel to issue Certificate of Enrollment and Academic transcript from on-campus certificate from vending machine fromfrom June 1.
大学案内
入試情報
教育
学部
大学院(研究科)
研究科(一覧)
研究
研究所・研究室・センター
学生生活・就職

大学案内

入試情報

教育