HOME学生生活・就職キャンパスライフよくある質問

新型コロナウイルス感染拡大に伴う「よくある質問」

学生・保護者の皆さんへ

新型コロナウイルス感染拡大に伴い、5/31(日)までキャンパス登校・入校は禁止しており、授業は2学期までオンラインで実施しております。これにより、学生生活を送るうえで様々な疑問や不安が生じることかと思います。ここでは、想定される「学生の声」を例に挙げ、どのように行動するのがよいのかを紹介します。本学では、学生が自分の個性を育めるよう、様々に支援してまいります。
なお、Q&Aについては、随時更新していきます。
その他、新型コロナウィルスの対応について(まとめ)もご参照ください。

<Q&A>

日本語

問合せ関連について

Q.問合せ先がわかりません。どうすれば良いでしょうか?
A.武蔵野大学ホームページ内に対象・内容別の問合せ先を記載しております。そちらをご確認ください。

学生生活関連について

Q.新入生ですが、MUSCATのアカウントが届きません。どうすれば良いでしょうか?
A.受験番号、学科名、学生氏名、電話番号、保証人住所・氏名を記載の上、武蔵野学生支援室へメールをください。
 武蔵野学生支援室:mgakusei@musashino-u.ac.jp
Q.新型コロナウィルスの感染が判明した。もしくは感染した可能性があります。どうすれば良いでしょうか?
A.新型コロナウィルスに感染の疑いがある場合は健康管理センターへ状況をメールでお知らせください。
 健康管理センター:kenko@musashino-u.ac.jp
 なお、感染が判明した学生や、緊急の御用件がある場合は以下の番号までご連絡ください。
 有明キャンパス管理センター:03-5530-7724  武蔵野キャンパス門衛所:042-468-3171
Q.引っ越したので、住所を変更したいです。
(携帯番号を変更したので、登録変更したいです。)
A.4/10付でMUSCATのお知らせ「学籍内容(住所・電話番号等)変更について」でご案内しております。ご確認のうえ、手続きください。
Q.日本学生支援機構の奨学金を借りたいです。
A.新規申し込みについては、4/10付でMUSCATのお知らせ「奨学金書類配布について」でご案内しております。
Q.高等教育修学支援新制度に申し込みたいです。
A.新規申し込みについては、4/10付でMUSCATのお知らせ「奨学金書類配布について」でご案内しております。
Q.学内奨学金(給付型)の申し込みはいつからですか。
A.学内奨学金については、例年4月下旬頃にご案内しておりましたが、今年度は募集期間を延期します。通学可能になってから、MUSCATでご案内しますので、お待ちください。
Q.奨学金の申請書類について、不明な点があり、問合せたいです。
A.下記アドレスまでお問合せください。
メール本文に学籍番号、氏名、奨学金名、何について知りたいか(書類名があれば、その名称のどの箇所か等)を詳しく記載してください。不明な場合は、写真添付等も可です。
奨学金問合せアドレス:shogaku@musashino-u.ac.jp
Q.自転車通学の登録はいつからですか。
A.通学可能になってから、MUSCATでご案内します。
Q.証明書を発行したいです。
A.一部の証明書の発行・発送については5月7日より受付を再開致します。しています。また、新型コロナウイルス感染防止対策の一部緩和に伴い、6月1日から証明書自動発行機の稼働を再開いたします。
証明書が必要な方は、下記のURLをご確認ください。

Q.学費を納入期限までに支払うことができません。どうすれば良いでしょうか?
A.武蔵野⼤学では延納制度を設けており、2020年度前期は7⽉20⽇まで学費納⼊を猶予することが可能です。 
5⽉中旬に、学費が未納の⽅に「延納に関するご案内」を送付しておりますので、ご案内に沿って至急お⼿続きをしてください。
Q.教育ローンを利用したいです。どこから申し込めますか?
A.国や大学で提携している金融機関の制度はこちらを参照してください。
 

授業関連について

Q.授業や履修登録について確認したいのですが、どうすれば良いでしょうか?
A.履修案内をご確認ください。
 
Q.オンライン授業の受講の仕方、Google Classroomの使い方、Google Hangouts Meetの使い方、Zoomの使い方がわかりません。
A.①武蔵野大学オンライン授業の受講ガイドをご確認ください。
※ 大学から発行されたGoogleアカウントでログインしてください
 
②ご不明な点はMUSICヘルプデスクにお問い合わせください。
TEL  : 042-468-3503
Email :  m_helpd@musashino-u.ac.jp

就職関連について

Q.新型コロナウイルス対策による企業等のWEB面接や動画準備によりWEB面接または動画撮影の場所(ネット環境が安定している場所、静かな場所、必要な機材の貸出)を貸してくれませんか?
A.大学への学生登校規制や教職員の出勤・窓口対応制限などがあるとともに、学内において、個室などの撮影に適した環境を提供するお約束ができないため、提供は控えております。自宅での撮影をお願いいたします。
Q.就職活動のことでの問い合わせはどこにしたらよいですか?
A.大学への学生登校規制や教職員の出勤・窓口対応制限などがある為、現在就職に関するお問合せはメールにて受け付けております。学籍番号・氏名を記入のうえ、以下のメールアドレスまでお問合せください。
就職・キャリア支援課(有明):career@musashino-u.ac.jp
武蔵野就職・キャリア支援室(武蔵野):m-career@musashino-u.ac.jp
※メールへの返信は窓口開室時間に限りますのでご承知おきください。(平日 10:00~15:00)
なお、キャリアアドバイザー相談では予約制/オンラインで40分間相談できます。MUSCATから予約してください。
Q.キャリアアドバイザー相談は、自宅からでも利用できますか?
A.現在感染防止のため、対面ではなくご自宅からWEB会議ツール「Zoom」を用いての相談となっています。ES添削や面接練習も可能です。相談時はマイクとWEBカメラが必要です。ノートパソコンには内蔵されていることが多いですが、デスクトップパソコンの場合、あらかじめ用意する必要がありますのでご注意ください。スマホ、電話での相談も選択肢としてあります。詳細はMUSCATの予約画面をご覧ください。
Q.キャリアアドバイザー相談の申込は、自宅からでもできますか?
A.できます。MUSCATの「就職・キャリア支援」の欄にある「求人NAVI・キャリアアドバイザー相談予約」から予約画面に入っていただき、「個人(グループ)面談予約」をクリックすると予約ができます。
Q.大学からの推薦書(学校推薦書)の提出を企業から求められたのですが、どこで発行すればよろしいでしょうか?
A.1.以下メールアドレスに、①②を記入してメールを送信してください。
 <宛先>career@musashino-u.ac.jp 
  ①件名に「【学校推薦書】学籍番号+氏名」と記入してください
  ②メール本文に、学校推薦書を受け取りたいキャンパスを記入してください
2.当課(室)メール受領後、申請書をメールに添付してお返事しますので、メールで申請書を提出してください
3.申請書をご提出いただいた後、最短受取日(申請書提出後、約1週間程度)と受け取りの流れ(発行料300円/通の支払い方法含む)を通知しますので、返信で来課(室)日時の予約をしてください。
Q.就職活動に関する大学からの最新情報や、大学にきている求人などは、どこで確認することができますか?
A.就職活動に関する最新情報は、武蔵野大学専用の就活サイト「MUC」に掲載しています。MUSCATの「就職・キャリア支援」の欄にある「MU就活情報サイト」をクリックしてアクセスしてください。MUCへ入るID・パスワードは、MUSCATの「受信メッセージ検索」の「キーワード」に「MUC」と入力をすると、「【就活】MU就活情報サイト MUC(ムック)のご案内」がヒットしますので、そこで確認をしてください。
 
また、大学にきている求人は、「求人検索ナビ」から検索できます。
MUSCAT>就職・キャリア支援>求人NAVI・キャリアアドバイザー相談
求人NAVIのトップページの左上に「求人を検索する」ボタンから検索を始めてください。
Q.大学指定履歴書の購入について
A.ご自身の所属キャンパスにかかわらず、
カレッジショップむさしの館(武蔵野キャンパス)にお問い合わせください。
電話:042-468-3406(月~金9-17時)
E-mail:c_shop@musashino-u.ac.jp

留学生関連について

Q.在留カードの期限が近々切れるのですが、どのように対応すればよいですか?
A.在留資格が「留学」の在留カードを更新するには、自分で用意する書類のほかに、在留期間更新申請書の「所属機関等作成用1および2」と武蔵野大学の在学証明書(および、上級生は成績証明書)が必要です。
「所属機関等作成用」書類は、国際課が発行します。MUSCATに掲示したお知らせのとおり、申し込みをしてください。また、「在学証明書」「成績証明書」は6月1日以降、各キャンパスの証明書自動発行機で発行することができます。
English

Student Life

Q. I am a fresher, and have not received my MUSCAT account. What should I do?
A.Contact the Musashino Student Support Office by email with your identification number, department name, full name, phone number, and the address and full name of your certifier.
Musashino Student Support Office: mgakusei@musashino-u.ac.jp
Q.  I am or may be infected with the novel coronavirus. What should I do?
A. If you suspect that you may be infected with the novel coronavirus, please inform the Health Center of your situation by email.
Health Center: kenko@musashino-u.ac.jp
Please call us at the following number if you are infected with the novel coronavirus, or in case of emergency.
Security Office at the Ariake Campus: 03-5530-7724 Gatehouse at the Musashino Campus: 042-468-3171
Q.  I moved and would like to change my registered address.
(I changed my cell phone number and would like to change my registered phone number.)
A. The procedure is explained in a message sent you through MUSCAT on April 10, "When you want to change your student information (such as address or phone number)." Please check the message and complete the procedure.
 
Q. I would like to receive a scholarship from the Japan Student Services Organization (JASSO).
A. Information regarding new applications is explained in a message sent you through MUSCAT on April 10, "Distribution of Scholarship-related Documents."
Q. I would like to apply for the new higher education financial support system(高等教育修学支援新制度).
A. Information regarding new applications is explained in a message sent you through MUSCAT on April 10, "Distribution of Scholarship-related Documents."(高等教育修学支援新制度)
Q. When does the application period for Musashino University's scholarship (grant) begin?
A. Musashino University's scholarships are usually announced around the end of April, but application period will be extended this academic year. Please wait for an announcement via MUSCAT once school starts.
Q. I have a question about scholarship application documents and would like to make an inquiry.
A. Please contact the email address below.
Please write your student number, name, name of scholarship, and what you would like to know (if there is a document name, the name and section on that document, etc.) in detail in the body of the email. If you are not sure, you can attach photos or other documents.
Scholarship inquiry email address: shogaku@musashino-u.ac.jp
Q. When does registration for bicycle commuting begin?
A. It will be announced via MUSCAT once school starts.
Q. I would like to have a certificate issued.
A. Acceptance of some certificates and shipping has resumed since May 7. In addition, it would be availabel to issue certificate from on-campus vending machine from June 1 as of the partial relaxation of measures to prevent the spread of the new coronavirus. If you need a certificate, please check the following URL.
Q.  I cannot pay my university fees by the deadline. What should I do?
A. Musashino University offers payment deadline extension plan to students which allows you to postpone payment of tuition fees for the first half of the year 2020 until July 20, 2020. We had already sent out a notice to those who have not yet paid their tuition fees in mid-May, please perform the procedure according to the guide as soon as possible.
Q.  I would like to take out an educational loan. Where can I apply?
A. Please see the URL below for financial institution programs partnered with the Japanese government and universities.

Class

Q.   I would like information on classes and class registration. What should I do?
A.  Please click here.
Q.  I don't know how to attend online classes or how to use Google Classroom, Google Hangouts Meet or Zoom.
A.  ① Please check online Classes Manual.
※only in Japanese
Login with your login ID and password issued by Musashino University.
 
②  Please ask MUSIC helpdesk if you have any trouble.
http://mubs.jp/pc-support/
TEL:042-468-3503
Email:m_helpd@musashino-u.ac.jp
 
※MUSIC means Musashino University Smart Intelligence Center which aims to promote information and media education.

Recruit

Q.  I would like to use a room for web interviews or video shooting (room with a stable network environment, a quiet room, or a room with necessary equipment) because I want to prepare for web interviews or video shooting requested by companies as measures related to the novel coronavirus.
A. Unfortunately, we cannot provide such a room. This is because the university is prohibiting students from coming to the university and allowing the faculty and staff to enter the university in limited situations only. Also, the administrative office is operating under shortened business hours. As such, we cannot assure an environment suitable for shooting video, such as a private room at the university. Please use your home.
 
Q. Where should I contact regarding job hunting?
A. Currently, we accept questions about job hunting by email because the university is prohibiting students from coming to the university and allowing the faculty and staff to enter the university in limited situations only. Also, the administrative office is operating under shortened business hours. Please contact us at the following email address with your student number and full name.
Career Support Office (Ariake): career@musashino-u.ac.jp
Musashino Career Support Office (Musashino): m-career@musashino-u.ac.jp
*Note that we reply to email only during business hours (10:00–15:00, weekdays).
You can consult a career advisor online for 40 minutes (reservation only). Please make a reservation on MUSCAT.
 
Q. Can I consult a career advisor from my home?
A. To prevent infections, we are not currently providing face-to-face consultations. Please consult a carrier advisor from your home using the Zoom web meeting tool. Advisors will also correct your application forms and help you practice for job interviews. To receive a consultation, you will need a microphone and webcam. Please note that you must prepare them in advance when using a desktop PC, whereas many notebook PCs have a built-in microphone and webcam. You can also consult a career advisor with your smartphone or phone. For more information, please see the reservation screen on MUSCAT.
Q. Can I reserve a career advisor consultation from my home?
A. Yes. To make a reservation, open the reservation screen from Job offer navigation/career advisor consultation reservation in Job hunting and career support on MUSCAT, and click Reserve a personal (group) interview.
Q.  I would like to submit a letter of recommendation from the university to a company. Where do you issue the letters from?
A. 1. Please send an e-mail filling in the items (1) and (2) to the following e-mail address.
 <e-mail>career@musashino-u.ac.jp 
  ①In the subject line, please write " letters of recommendation" with your student ID number and your name.
  ②In the body of the email, please indicate the campus where you would like to receive the letter.
After receiving the email , we will reply to you with the application form attached to the email.Please submit your application.
After submitting the application form, you will be notified of the earliest date for pickup (about one week after submitting the application form) and the flow of pickup (including the payment method of 300 yen for issue).
Q. Where can I check for job and internship offers for Musashino University students?
A. Job and internship offers are posted on MUC, the job-hunting website specially designed for Musashino University students. To access MUC, click MU job-hunting information website in Job hunting and career support on MUSCAT. You can check your MUC ID and password in the message titled "Re: Job hunting, MU job-hunting information website, MUC." This message can be found by entering MUC in Keyword in Received message search on MUSCAT.
Q. Where can I purchase the university designated resume?
A. Please ask College shop Musashino regardless of your campus.
Phone:042-468-3406(From Monday to Friday 9:00-17:00)
E-mail:c_shop@musashino-u.ac.jp

For Internationl Student

Q. My residence card will expire soon. How should I obtain the organization member certificate from the International Relations Office that I need for the residence card renewal procedure?
A. To renew your residence card as an international student, you need a application form issued by International Relations Office, and the Certificate of Enrollment (, and the Transcript of Scholastic Record only for over 2nd year students). Regarding applying for those document and certificates, please refer to the information posted on MUSCAT.
It would be availabel to issue Certificate of Enrollment and Academic transcript from on-campus certificate from vending machine fromfrom June 1.
大学案内
入試情報
教育
学部
大学院(研究科)
研究科(一覧)
研究
研究所・研究室・センター
学生生活・就職

大学案内

入試情報

教育