HOME教育武蔵野大学の教育

響学スパイラル
The Enhanced Learning Cycle

響学スパイラルとは

武蔵野大学では、本学で学ぶすべての学生が2050年の社会で活躍できるよう新たな「学びのカタチ」を創造しました。

それは、【問い】から始まる学び方。
ここ武蔵野大学に集うあらゆる人々が感性、知恵、響創力を互いに響き合わせ
問い、考動し、カタチにして、見つめ直す

4つのステップを繰り返しながらともに学び、成長していく学びのスタイル。

わたしたちはそれを 響学スパイラル と名付けました。
はじまりは、たった一つの小さな問いかもしれません。

そこから生まれた小さな成果がこのスパイラルの先で、やがて大きな価値観の変容をもたらすとき世界が少しでも幸せになるようにと願って。

響学スパイラルは、世界の幸せをカタチにするための、わたしたちの挑戦です。

響学スパイラル

項目項目
響学
学生、教職員、社会人等が感性、知恵、響創力を互いに響き合わせながら学んでいくグループワーク、グループディスカッション、ディベート、ペアワーク、Project Based Learning(PBL)、ピアラーニング、異文化交流 等
問う
questions
自らの問題意識に基づき、多様な思考で問いを設定し、自分事として向き合うクリティカルシンキング、課題発見、課題形成、目標設定 等
考動する
thinking
問いに対して主体的かつ協働的に「考える」、「行動する」の双方を実施し、トライ&エラーを繰り返しながら知識を深め知恵を生み出すロジカル/クリエイティブ/デザイン思考、情報収集、分析、ディスカッション、制作、モックアップ作成、プロトタイプ作成、実験、観察、体験学習、留学 等
カタチにする
shaping
学んだ知識やスキルを成果としてカタチにすることで、他者と共有し伝えるレポート、論文、プレゼンテーション、報告書、図解、作品、提言、プログラミング、実践事例、イベント開催 等
見つめなおす
reviewing
アウトプットの成果を多角的に評価し、問題を明らかにして改善策を見出し、次なるアクション(問いから始まるスパイラル)につなげる自己評価、メタ認知、相互評価、他者評価・外部評価とそのフィードバック、ポートフォリオ、ルーブリック評価、アセスメントテスト、授業評価 等

 


About the Enhanced Learning Cycle

Musashino University has created a new form of learning to enable all students who learn at the university to become active members in the society of 2050.

This method of learning starts with asking questions.

The diverse people who make up the Musashino University population will mutually enhance their sensibilities, knowledge and ability to create by engaging in the four steps of asking questions, thinking/acting, shaping, and reviewing. This is a learning style in which people repeat these four steps to learn and grow together.

We call this the Enhanced Learning Cycle.

The beginning may be just a single insignificant question.
We hope that by the end of this cycle, the modest result achieved may lead to a significant transformation in values, and make the world a happier place.

The Enhanced Learning Cycle is a challenge we wish to take up to create peace and happiness in the world.

The Enhanced Learning Cycle

ItemContentsExamples
Enhanced Learning Students, faculty and members of society share their knowledge and wisdom, strengthen their ability to create and refine their sensitivity.
Group work, group discussion, debates, pair work, Project-Based Learning (PBL), peer learning, cross-cultural exchange, etc.
Asking questions
questions
Formulating questions based on their own awareness of problems while taking into consideration diverse persepectives, and confronting them as their own issues.
Critical thinking, problem identification, problem-solving, goal setting, etc.
Thinking / Acting
thinking
Thinking and acting independently and collaboratively in response to questions, deepening knowledge and creating wisdom through repeated trial and error.
Logical thinking, creative thinking, design concepts, information collection, analysis, discussion, production, creating mock-ups, builing prototypes, experiments, observation, experiential learning, studying abroad, etc.
Shaping
shaping
Giving shape to the knowledge and skills learned, and sharing and communicating these with others.
Verbal reports, thesis, presentations, written reports, illustrations, works, proposals, programming, practical examples, holding events, etc.
Reviewing
reviewing
Evaluate results from multiple perspectives, identify problems, find solutions, and connect them to the next action (cycle starting from asking questions). Self-evaluation, metacognition, mutual evaluation, peer/external evaluation and feedback, portfolio, rubric evaluation, assessment test, class evaluation, etc.

大学案内
入試情報
教育
学部
大学院(研究科)
研究科(一覧)
研究
研究所・研究室・センター
学生生活・就職

大学案内

入試情報

教育